Svar till SVT-sändningen 30 Maj “Eritrea inte ett fritt land”

SVT sände en 53-minuters dokumentär om Eritrea med
titeln “Eritrea inte ett fritt land” söndagen den 30 maj 2021.
Vi har länge byggt uppfattningen att SVT är en bastion av
hat – åtminstone när det gäller staten och regimen av
Eritrea.
SR/SVT har under många år drivit en hatkampanj mot
Eritrea och har under denna tid diktat upp massor av
myter – allt i avsiktligt syfte att demonisera Eritrea genom
att kraftigt missinformera och desinformera allt som har
med Eritrea att göra. SR har genom tiderna sänt många
lögnaktiga och löjliga program om Eritrea gjorda av Afrika
korrespondent Richard Myrenberg. Vi Eritreaner bosätta i
Sverige och Svensk-Eritreaner har ofta tillbakavisat
sådana program. Det senaste skådespelet är denna
dokumentär gjort av BBC som ursprungligen sändes i
USA den 4 maj 2021 och ompackades, omredigerades
med extra ljudeffekter med gammal
felinformationskampanj.

Den Eritreanska Ambassaden i Stockholm gjorde en
review av dokumentären och kom 2:a Juni med uttalande
om den. Genom åtta punkter bevisar uttalandet på ett

enkelt och skickligt sätt hur SVT än en gång
missinformerar och desinformerar svenska folket med
grova lögner:

  1. Den 550 sidiga COI rapporten avvisades bestämt av

FN:s råd för mänskliga rättigheter i Genève. SVT-
dokumentären förvränger dock rådets beslut genom att

säga att FN inte vidtagit åtgärder “av okänd anledning.”

  1. Den tidigare specialrapportören, Sheila Keetharuth,
    paraderas som om hon var ett trovärdigt vittne; faktum är
    att hon var en mycket aktiv anhängare och förespråkare
    av “regimförändringskampanjen” sponsrad av TPLF långt
    innan hon ansökte om FN-jobbet som specialrapportör
    och hon arbetade handen i handsken med TPLF-regimen
    för att författa sina årsrapporter. Den eritreanska
    diasporan har gott om bevis som tydligt dokumenterar
    hennes besatta partiskhet.
  2. Dokumentären är också full av förvrängda ”fakta”. Till
    exempel, byn Wi’a, med nästan 4000 invånare,
    koordinerar 15°19’0” N och 39°30’5″ E på höjd 833 ft över
    havet och sitter längs en av floderna som förser
    hamnstaden Masssawa med sötvatten, är geografiskt
    felaktig hundratals kilometer söderut i Danakil-dalgången
    vars norra spets ligger vid cirka 14°12’0″ N och 40°13’60”
    E på höjd 410 ft under havsnivån placerar Wi’a genom
    påhitten 1250 ft under sin verkliga höjd. Frågan är: varför

gjordes detta!? Danakil-dalgången anses vara den hetaste
och en av de lägsta platserna på planeten.
Med denna falska antagandet om Wi’as geografiska läge,
hävdade ett av “vittnen” att en fånges “huvud
exploderade” på grund av värmen. Oavsett om detta är
anatomiskt möjligt eller inte överlåter vi det till de
medicinska experterna, men även den engelska
översättaren verkar inte ha trott på denna upprörande
påstående och var tvungen att översätta det felaktigt till att
för att mena: “hans hjärna brast”!

  1. En 12-årig pojke hävdade att han lyckades gå tvärs
    igenom en frontlinje full av landminor. Hur skulle ett barn i
    hans ålder kunna veta hur man undviker att gå över
    landminorna? Dessutom, när han sa att han flydde från
    Eritrea eftersom han “var rädd att han skulle dödas eller
    skickas till Nakfa”, så översätts engelskan till att mena
    “skickas till fängelse.” Nakfa är en historisk stad som
    symboliserar Eritreas motstånd mot ockupation, inte ett
    fängelse.
  2. Många av vittnens ansikten och röster var förklädda.
    Hursomhelst, hur många läkare har dock Eritrea för en
    läkare som arbetade på ett litet sjukhus i Asmara; och som
    lämnade Eritrea för Tigray för att hans identitet skulle förbli
    dold? Samma sak med vakten. Sådana uppfinningar
    stämmer inte.
  3. SVT avstod från att nämna att pappan till innehavaren
    av huvudrösten i dokumentären sitter i fängelse för att
    vara medlem i en grupp som anklagats för förräderi under
    höjden av TPLF-invasionen av Eritrea 1998-2000.
  4. Dokumentären talade också om ett “skottlossning”
    under en demonstration i Asmara. Medan en av de två
    “ögonvittnen” sa “de avfyrade skott”, så har producenterna
    avsiktligt lagt till två nyckelord i den engelska
    översättningen: “på oss”, och därmed förvrängt att skotten
    faktiskt avfyrades i luften.
  5. Mot slutet hävdar dokumentären som använder
    satellitbilder av “brända” byggnader i ett flyktingläger att
    eritreanska trupper var ansvariga för att bränna dem. Inga
    bevis lämnades för vem som brände lägret, men rapporter
    växer fram att det faktiskt var TPLF som attackerade
    lägret och massakrerade flera eritreanska flyktingar i
    hämnd för att vägra att bära vapen och gå med i TPLF för
    att attackera Eritrea över gränsen.