SVT-sändning om Eritrea – en förvriden och felaktig framställning av verkligheten som inte passar för svensk allmänhet.

SVT-sändning om Eritrea – en förvriden och felaktig
framställning av verkligheten som inte passar för
svensk allmänhet.
SVT sände en 53-minuters dokumentär om Eritrea med
titeln “Eritrea inte ett fritt land” söndagen den 30 maj 2021
som ursprungligen sändes i USA den 4 maj 2021 och
ompackades omredigerades med extra ljudeffekter med
gammal felinformationskampanj som ursprungligen
förbereddes. att åtfölja FN: s mänskliga rättighetsråds
anklagelser från undersökningskommissionen (COI) 2015-
2016.
Det är mycket besvikande att se SVT återvända till sina
gamla knep att försöka skada staten och folket i Eritrea med
obefogade, partiska och ur-kontext anklagelser efter några
års respit. Man blir väldigt nyfiken på varför SVT valde just
den här tidpunkten att starta om sin ärekrängningskampanj.
Här beskriver vi några av sammanhangen och de
faktamässigt felaktigheter som karakteriserar
dokumentären:
Intervjuerna gjordes i Tigray, hemmabasen för TPLF (nu
utsedd terroristorganisation av Etiopiens regering); och
Addis Ababa, Etiopiens huvudstad, då den befann sig under
järnhandtaget av den nu nedlagda TPLF. Som alla vet var
TPLF den främsta anklagaren mot Eritrea för den orättvisa
landsspecifika Genève-processen. Det mesta av vad COI
presenterade var en sammanställning av TPLFs lögner som
sträcker sig över ett och ett halvt decennium.
Flyktinglägren, där SVT-dokumentärbilderna togs, ställdes
upp av själva TPLF-regimen och användes till
människohandelsläger där invånarna bytes ut mot utländsk
valuta och där eritreanska identiteter stulits och tilldelades
släktingar till TPLF-tjänstemän för att åter bosätta dem som
eritreaner i västländer; främst Europa, USA och Kanada.
Många eritreaner tvingades betala en exponentiell summa
pengar till TPLF och andra komplexa TPLF-franchiserade
smugglingsnätverk över hela världen. Vissa förlorade sina liv
genom att korsa Saharaöknen, andra såldes till
människohandlare för kroppsdelar i Sinai, och många fler
lämnades åt sina öden mot det förrädiska Medelhavet.
Fakta- och kontextuella felaktigheter i dokumentären:

  1. Den 550 sidiga COI rapporten avvisades bestämt av FN:s
    råd för mänskliga rättigheter i Genève. SVT-dokumentären
    förvränger dock rådets beslut genom att säga att FN inte
    vidtagit åtgärder “av okänd anledning.”
  2. Den tidigare specialrapportören, Sheila Keetharuth,
    paraderas som om hon var ett trovärdigt vittne; faktum är
    att hon var en mycket aktiv anhängare och förespråkare av
    “regimförändringskampanjen” sponsrad av TPLF långt innan
    hon ansökte om FN-jobbet som specialrapportör och hon
    arbetade handen i handsken med TPLF-regimen för att
    författa sina årsrapporter. Den eritreanska diasporan har
    gott om bevis som tydligt dokumenterar hennes besatta
    partiskhet.
  3. Dokumentären är också full av förvrängda ”fakta”. Till
    exempel, byn Wi’a, med nästan 4000 invånare, koordinerar
    15°19’0” N och 39°30’5″ E på höjd 833 ft över havet och
    sitter längs en av floderna som förser hamnstaden Masssawa
    med sötvatten, är geografiskt felaktig hundratals kilometer
    söderut i Danakil-dalgången vars norra spets ligger vid cirka
    14°12’0″ N och 40°13’60” E på höjd 410 ft under havsnivån
    placerar Wi’a genom påhitten 1250 ft under sin verkliga
    höjd. Frågan är: varför gjordes detta!? Danakil-dalgången
    anses vara den hetaste och en av de lägsta platserna på
    planeten.
    Med denna falska antagandet om Wi’as geografiska läge,
    hävdade ett av “vittnen” att en fånges “huvud exploderade”
    på grund av värmen. Oavsett om detta är anatomiskt möjligt
    eller inte överlåter vi det till de medicinska experterna, men
    även den engelska översättaren verkar inte ha trott på
    denna upprörande påstående och var tvungen att översätta
    det felaktigt till att för att mena: “hans hjärna brast”!
  4. En 12-årig pojke hävdade att han lyckades gå tvärs
    igenom en frontlinje full av landminor. Hur skulle ett barn i
    hans ålder kunna veta hur man undviker att gå över
    landminorna? Dessutom, när han sa att han flydde från
    Eritrea eftersom han “var rädd att han skulle dödas eller
    skickas till Nakfa”, så översätts engelskan till att mena
    “skickas till fängelse.” Nakfa är en historisk stad som
    symboliserar Eritreas motstånd mot ockupation, inte ett
    fängelse.
  5. Många av vittnens ansikten och röster var förklädda.
    Hursomhelst, hur många läkare har dock Eritrea för en
    läkare som arbetade på ett litet sjukhus i Asmara; och som
    lämnade Eritrea för Tigray för att hans identitet skulle förbli
    dold? Samma sak med vakten. Sådana uppfinningar stämmer
    inte.
  6. SVT avstod från att nämna att pappan till innehavaren av
    huvudrösten i dokumentären sitter i fängelse för att vara
    medlem i en grupp som anklagats för förräderi under höjden
    av TPLF-invasionen av Eritrea 1998-2000.
  7. Dokumentären talade också om ett “skottlossning” under
    en demonstration i Asmara. Medan en av de två
    “ögonvittnen” sa “de avfyrade skott”, så har producenterna
    avsiktligt lagt till två nyckelord i den engelska
    översättningen: “på oss”, och därmed förvrängt att skotten
    faktiskt avfyrades i luften.
  8. Mot slutet hävdar dokumentären som använder
    satellitbilder av “brända” byggnader i ett flyktingläger att
    eritreanska trupper var ansvariga för att bränna dem. Inga
    bevis lämnades för vem som brände lägret, men rapporter
    växer fram att det faktiskt var TPLF som attackerade lägret
    och massakrerade flera eritreanska flyktingar i hämnd för
    att vägra att bära vapen och gå med i TPLF för att attackera
    Eritrea över gränsen.
    Även om SVT har ett långvarigt rykte för att ta itu med
    komplexa berättelser med rättvisa och journalistisk
    noggrannhet; och dess journalister följer strikta standarder
    kring icke-partisanship och redaktionell integritet, så är
    produktionen av “Escaping Eritrea” (den svenska titeln
    “Eritrea-inte ett fritt land” som visas ovan) är fylld med
    felaktiga framställningar och snedvridningar som bryter mot
    de grundläggande principerna för sändningsjournalistik:
    objektivitet, balans och rättvisa.
    SVT, som en offentligt finansierad medieorganisation, har en
    skyldighet att vara en positiv röst för stabilitet i den oroliga
    regionen Horn of Africa. den bör avstå från att ge en felaktig
    framställning av ansträngningarna för att åstadkomma
    varaktig fred i Afrikas Horn.
    Embassy of the state of Eritrea in Stockholm